سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دوستی ات را اگر جایگاهی [برایش] نیافتی، نثار مکن. [امام علی علیه السلام]
 
امروز: سه شنبه 103 اردیبهشت 4

 

کائولن
کائولن یک کانی رسی است که به مواد آرایشی اضافه می شود تا رطوبت را جذب کند .
کائولن می تواندپوشش خوبی روی پوست بوجود آوردو در مقابل مواد چرب و کرم ها مقاوم است.
کائولن و یک کانی دیگر به نام ”بنتونیت“ ، مواد پایه و اصلی ماسک های آرایشی هستند و البته گاهی نیز به عنوان پاک کننده آرایشی مورد استفاده قرار می گیرند .
کائولن وسایر کانی های رسی ، به عنوان پر کننده ی محصولات گوناگون نیز کاربرد دارند.


”پودر کلسیت “ ، یا کربنات کلسیم جذب کننده رطوبت است و به همین دلیل
کلسیت و” دولومیت “ به پودرهای آرایشی اضافه می شوند تا قابلیت جذب رطوبت آنها را افزایش دهند.


وقتی سخن از مواد آرایشی است ، موضوعی که نقش اصلی را بازی می کند ، رنگ آنها است .کانی ها به چشم ها ، گونه ها ، لب ها و ناخن ها ، رنگ می بخشد.


اکسید آهن
یکی از مهمترین کانی های رنگی ، اکسید آهن است که از زمان کلئوپاترا در مصر باستان به شکل گل اخرای قرمز به عنوان سرخواب از آن استفاده می شده است . امروز اکسید آهن برای ایجاد رنگ های قرمز ، نارنجی ، زرد ، قهوه ای و مشکی در مواد آرایشی بکار می رود .


سایر کانی ها و کاربرد هایشان
” اکسید های کروم “ معمولا برای رنگ سبز و ” منگنز “ بنفش برای رنگ های ارغوانی ، زرشکی و ” سنگ لاجورد “ ممکن است .برای رنگ آبی (لاجوردی) در مواد آرایشی مورد استفاده قرار گیرند . برای بدست آوردن رنگ آبی سیر و رنگ صورتی ، از مخلوط کائولن ، خاکستر ، سودا ، سولفور و ذغال سنگ استفاده می شود .


”طلا “ به عنوان رنگ دانه ، همواره در طول تاریخ مورد توجه بوده است ؛ چنانچه مصریان قدیم از طلا برای رنگ کردن پوست و موی خود بهره می گرفتند .
از این کانی هنوز هم در پودر ها و لوازم آرایشی استفاده می کنند تا ظاهر براق و درخشنده ی طلا به پوست بدهد .


همانطور که یک هنرمند نقاش سعی دارد در آغاز کار ، به یک پرده ی نقاشی خود رنگی سفید ، روشن و درخشنده ببخشد ، این روشنی را ،” روتیل“ یا ”دی اکسید تیتانیوم “ به لوازم آرایشی می دهد و آنها را تا حدود روشن و مات می کند . دی اکسید تیتانیوم به عنوان محافظ ضد آفتاب عمل می کند و مثل تالک و اکسید آهن و طلا ، قرنها کاربرد داشته است .


در هر ماده آرایشی مثل سایه روژگونه براق کننده ناخن لوسیون روژلب و پودر های آرایشی پیدا می شود .
کانی ها راه خودشان را به محصولات بهداشتی نیز که هر روز مورد استفاده قرار می گیرند پیدا کرده اند .


نمک یکی از کانی هایی است که در درمان بیماریهای پوستی موثر است و به صورت ماده افزودنی به صابون از آن استفاده می شود.


فلوئوریت به صورت فلوراید در خمیر دندانها و آب آشامیدنی از پوسیدگی دندان پیشگیری می کنند .
کربنات کلسیم (کلسیت) و جوش شیرین (ناهکولیت) به علت دانه بندی ریز به عنوان ساینده دندانها در خمیر دندانها به کار می روند .


مخلوط براکس و موم زنبور در کرم های پاک کننده به عنوان معلق کننده چربی ها (امولسیون کننده ) در آب مورد استفاده قرار گیرند .
اسید بوریک به عنوان ماده ضد عفونی کننده به پودر های آرایشی افزوده می شود .


 نوشته شده توسط فرهنگ چهارمحل در یکشنبه 89/1/29 و ساعت 12:53 صبح | نظرات دیگران()

                                       قوانین و طریقه بازی دارت

 

نحوه صحیح پرتاب دارت

 

 

 

 

 

 

 

 

فاصله ها
فاصله طولی تخته دارت از زمین ???سانتیمتر وفاصله برای پرتاب  ???سانتیمتر می باشد به عبارت دیگر بعد از نصب تخته دارت فاصله متر از مرکز تخته دارت  تا محل استقرار باید ???سانتیمتر باشد

 

دارت از چهار قسمت تشکیل شده

1-Flight   2-Shaft     3-Barrel    4- Tip or point

نوک، بارل، شافت، و فلایت هرکدام انواع گوناگون ومختلف دارند وهر کس می تواند دارتی را که مورد علاقه اش است و با آن راحت تر است تهیه و استفاده کند.

 

تخته دارت به صورتی طراحی شده است که دایره آن را به صورت قسمت های مثلثی که به وسیله میله فلزی از هم جدا شده است در آمده. البته اگر به شکل توجه کنید خواهید دید که که میله فلزی علاوه بر درست کردن این مثلث ها تخته دارت را به چهار قسمت مجزا تفکیک کرده و اگر دارت شما در بین دو میله اول خورده باشد عدد شما در 2 ضرب میشود (Double Ring) واگر دربین دو میله دوم خورده باشد عدد شما در 3 ضرب خواهد شد (Triple Ring) و اگر در بین میله سوم باشد که معمولا به رنگ روشن است بخورد امتیاز شما 25 (BULL)واگر در بین میله آخر به عبارتی مرکز قرار گیرد نمره شما 50 خواهد بود(DUBLLE BULL) واگر دارت شما داخل این میله ها نباشد عددی که روی آن است به تنهایی در نظر گرفته می شود(SINGLE)، چنانچه پرتاب شما خارج از محیط مشخص شده باشد امتیازی برای شما در نظر گرفته نخواهد شد.حال هر مثلث عدد خود رادارد، و با پرتاب سه دارت در مجموع اعداد محاسبه می گردد، لازم به ذکر است هر سه پرتاب شما را یک راند گویند.و در آخر شخصی برنده است که به امتیاز در نظر گرفته شده زودتر دیگران دست پیدا کند.

قواعد مشترک در تمام بازی ها

 دارت بازی های مختلفی دارد که هرکدام جذابیت خاصی بر خوردار است.

-1هربازیکن در یک نوبت گردشی با انداختن سه دارت در هر نوبت (راند) بازی می کند.

2- هر بازیکن یک دارت را در شروع بازی برای مشخص شدن نفر آغاز کننده بازی پرتاب می کند.

-3امتیازات بدست آمده بر مبنای امتیازی است که برای هر ناحیه در نظر گرفته شده است، نه بر مبنای رنگ آن.

-4در صورت افتادن دارت از تخته دارت (اگرچه به نمره خورده باشد) امتیازی برای آن پرتاب در نظر گرفته نمی شود.

محبوب ترین بازی ها

 
301 :
هربازی کن باید بازی خود را با گرفتن یک امتیاز Double شروع کند.

امتیازات هر بازیکن با کسر شدن امتیاز بدست آمده از یک نوبت بازی، از 301 امتیاز محسوب می شود.

هنگامی یک بازیکن برنده بازی است که امتیازش در طول بازی دقیقا به صفر برسد ونیز آخرین  امتیازش را به صورت Double کسب کرده باشد.

501 : همانند 301 بازی می شود فقط با این تفاوت که بازیکن لازم نیست بازی خود را با گرفتن امتیاز Double آغاز کند.

برای بازی های تیمی ممکن است عدد شروع از 601 یا حتی بیشتر بسته به تعداد بازیکن شروع شود.

CRICKET : تنها اعدادی که در این نوع بازی محسوب می شوند: 20،19،18،17،16،15 والبته Bull است. هدف این است که بتوانیم هرکدام از این امتیازات را سه بار کسب کنیم واصطلاحا آنها را ببندیم بع از اینکه عددی بسته شد، در صورتی که حریف هنوز آن عدد را نبسته باشد میتوان از آن امتیاز کسب کرد.

Double و Triple به ترتیب همان دو سه برابر امتیاز خود را دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 


 نوشته شده توسط فرهنگ چهارمحل در یکشنبه 89/1/29 و ساعت 12:53 صبح | نظرات دیگران()

پسابهای صنعتی ، خانگی و کشاورزی

پسابهای صنعتی ، خانگی و کشاورزی مهمترین عوامل آلاینده آبهای سطحی و زیزمینی‌اند. به منظور بهبود و کنترل کیفیت آبهای شرب و پسابها اقدامات زیر را می‌توان انجام داد.

خنثی نمودن اسیدیته آب و پسابها

آب و پسابهایی را که PH آنها اسیدی است می‌توان به کمک مواد قلیایی نظیر کربنات سدیم ، هیدروکسید منیزیم و یا MgO خنثی نمود. استفاده از CaO و Ca (OH)2 به منظور بهبود کیفیت آب و پساب از گذشته متداول بوده است. CaO و یا Ca (OH)2 بی‌کربنات کلسیم و منیزیم موجود در آب را به صورت کربنات کلسیم و هیدروکسید منیزیم رسوب داده و موجب کاهش سختی آب می‌شوند.

حذف مواد نفتی و چربیها

نبتونیتهای پوشش داده شده توسط آمینهای چهاروجهی قابلیت جذب مواد نفتی و چربی را دارند. نیتروژن آمینها با کلسیم و یا سدیم نبتونیتها در سطح جایگزین می‌شود. کلر آمین به آب وصل می‌شود و این پدیده موجب کاهش تورم نبتونیت در آب شده و در روغن آمین موجب تورم نبتونیت خواهد شد. معمولا 35 تا 45 درصد سطح نبتونیت با آمینها پوشش داده می‌شود و بقیه انرژی سطح جهت جذب عناصر فلزی سنگین آزاد باقی می‌ماند.

تصفیه با استفاده از زئولیتها

زئولیتها قابلیت جانشینی کاتیونی بسیار خوب دارند. جذب و جانشینی یونی زئولیتها انتخابی است، بنابراین از زئولیتها برای تصفیه آب استفاده می‌شود. کلینوپتالیت دارای بیشترین ظرفیت و قابلیت جانشینی کاتیونی است. یکی از مصارف عمده زئولیت در تصفیه پساب نیروگاههای اتمی به منظور جانشینی و حذف عناصر رادیواکتیو از جمله سزیم و استرانسیم است. از زئولیتها جهت کنترل و کاهش میزان گازهای CO2 و SO2 تولیدی در واحدهای صنعتی نیز استفاده می‌شود.

کنترل آلودگی هوا

از آنجایی که هوا در زمان کوتاه پخش و منتشر می‌شود، مواد آلاینده به سرعت می‌توانند در زمان کوتاهی از منطقه‌ای به منطقه دیگر جابجا شده و هوای نامساعد برای مردم ایجاد نمایند. بعضی از مواد آلاینده باعث ناهنجاری در نقاط مختلف جو کره زمین شده‌اند. از آنجا که هوا مهمترین ماده حیاتی برای موجودات زنده است و تاثیر آن بسیار سریع می‌باشد، کنترل مواد آلاینده هوا باید جدا مورد توجه قرار گرفته و در اجرای آن از بسیج مردمی کمک گرفت. از جمله مواد و گازهای آلاینده می‌توان SO2 را نام برد که از طریق نیروگاههای زغالیو واحدهای صنعتی ذوب فلزات و غیره وارد جو می‌شود.
برای کنترل SO2 می‌توان از کربنات کلسیم ، CaO ، زئولیتها و یا کربنات سدیم استفاد ه نمود. کربنات کلسیم و یا CaO با SO2 ترکیب و موجب تشکیل ژیپس (CaSO4 . 2H2O) می‌شود. در یک نیروگاه زغالی با ظرفیت 2000 مگاوات در سال با مصرف 5 میلیون تن زغال سنگ ، 170000 تن گاز SO2 آزاد می‌شود. برای جلوگیری از ورود گاز SO2 به هوا در صورت استفاده از سنگ آهک می‌توان تا 90 درصد گاز SO2 را به ژیپس تبدیل نمود. برای این منظور به 340000 تن سنگ آهک در سال نیاز است و در این رابطه 400000 تن ژیپس تولید می‌شود. با این کار میزان گاز SO2 آزاد شده در جو از 170000 تن در سال به 15000 تن کاهش داده می‌شود


 نوشته شده توسط فرهنگ چهارمحل در یکشنبه 89/1/29 و ساعت 12:52 صبح | نظرات دیگران()

آشنایی

مهمترین کانیها و مواد معدنی که در مسائل زیست محیطی کاربرد دارند عبارتند از : نبتونیت‌ها ، دیاتومیت ، کائولین ، آهک ، تالک ، زئولیتها ، کربنات سدیم ، پرلیت منبسط شده و هیدروکسید منیزیم. از این کانیها می‌توان برای مسائلی مانند بهبود مکانهای دفن و جمع آوری زباله‌ها ، خنثی نمودن اسیدیته آب و پسابها ، حذف مواد نفتی و چربیها ، تصفیه آب و کنترل آلودگی هوا استفاده کرد.

بهبود مکانهای دفن و جمع آوری زباله‌ها

زباله‌های شهری و صنعتی موجب آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی می‌شوند. به منظور جلوگیری از مهاجرت عناصر و مواد آلاینده موجود در زباله‌ها ، می‌توان مکانهای دفن و جمع آوری زباله‌ها را با استفاده از نبتونیتها کاملا ایزوله کرد.

کاربرد نبتونیتها

قسمت اعظم نبتونیتها که در بخش زیست محیطی استفاده می‌شود به مصرف ایزولاسیون مکانهای جمع آوری و دفن زباله‌ها می‌رسد. خصوصیات مهم بنتونیتها عبارتند از :

  • بزرگی سطح دانه‌ها : بزرگی سطح دانه‌های نبتونیتها موجب می‌شود که بهترین ماده جهت ایزولاسیون و گرفتن درزه‌ها و منافذ باشد. نبتونیتها هنگام جذب آب متورم شده و موجب می شود تا تمامی منافذ و فضاهای خالی گرفته شوند.
  • قابلیت جذب آب : نبتونیت قابلیت جذب آب نسبتا زیادی دارد و در نوع سدیم‌دار از انواع دیگر بیشتر است. آب موجود در زباله‌ها که عامل مهم در انتقال مواد آلاینده هستند، جذب نبتونیت می‌شوند.
  • بار منفی در سطح : چون سطح دانه‌های نبتونیت دارای بار منفی است، موجب جذب فلزات سنگین که غالبا سمی هستند شده و از مهاجرت و جابجایی آنها جلوگیری می‌کند.
  • قابلیت تورم زیاد : نبتونیتها هنگام جذب آب متورم می‌شوند. این خاصیت موجب می‌شود تا تمامی منافذ و فضاهای خالی گرفته شوند. از نبتونیت در مکانهای دفن زباله‌های رادیواکتیو به منظور ایزوله نمودن مواد و جلوگیری از مهاجرت آنها استفاده می‌شود.

استفاده از نبتونیت

از نبتونیت سدیم‌دار که دارای قابلیت جذب آب و تورم بیشتر است جهت ایزولاسیون استفاده می‌شود. برای این نبتونیت با خاک منطقه مورد نظر مخلوط می‌شود. ابتدا خاک منطقه مورد نظر برداشت می‌شود، سپس نبتونیت به میزان مناسب به خاک اضافه می‌شود و یا مخلوط خاک و نبتونیت آماده شده به منطقه حمل و در محل خاک برداری شده ریخته و بطور مناسب کوبیده می‌شود. چنانچه ترکیب خاک مناسب باشد به میزان 7 تا 8 درصد نبتونیت با آن مخلوط می‌شود که ارزانتر از مخلوط حمل شده خواهد بود. کوبیدن و متراکم نمودن خاک به همراه آب بسیار مهم و ضروری است.


 نوشته شده توسط فرهنگ چهارمحل در یکشنبه 89/1/29 و ساعت 12:52 صبح | نظرات دیگران()

برای ورود به صفحه اصلی اینجا کلیک کنید



 نوشته شده توسط فرهنگ چهارمحل در سه شنبه 89/1/10 و ساعت 8:50 عصر | نظرات دیگران()
   1   2      >
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 45206
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه